Cesta hrdinov SNP - Časť osemnásta: Sila prírody je nekonečná

V tejto časti ukončíme prechod Veľkej Fatry. V začiatku Kremnických vrchov nás bude sprevádzať voda a blesky.

18.deň : Keď cestu osvetľujú blesky a do ucha hraje hromský beat

Dátum

10.7.2017

Trasa

Kráľova studňa, hot. (1265) - Košarisko (1190) - Krásny kopec, rázc. (1130) - S. Malý Šturec (885) - S. Flochovej (1297) - Pod Tablou (1152) - Kordícke s. (1117) - Vyhnatová (1283) - S. Tunel (1155) - Tunel (1145) - Zlatá cesta (1135) - Skalka (1165) - Krahule (920) - Kremnické Bane (780)

Vzdialenosť / Prevýšenie / Čas

35,86 km / 1136 m / 12:06:41 hod. / 06:55:30 hod. (čas chôdze)

Trasa Kráľová Studňa - Kremnické Bane
Trasa Kráľová Studňa - Kremnické Bane (zdroj: hikking.sk)
Profil trasy Kráľová Studňa - Kremnické Bane
Profil trasy Kráľová Studňa - Kremnické Bane (zdroj: hikking.sk)

Ráno v horskom hoteli Kráľová studňa

Budík nastavený na 5:30 hod. zazvonil presne. Pohľad cez okno neveštil nič dobré. Bolo sychravo a na oblohe sa prevaľovali čierne mraky. Dnes nás čaká dlhšia cesta, tak sme naplánovali odchod na 6:00 hod.

Po rýchlom nahádzaní vecí do batohov sme sa presunuli do tmavej a neútulnej chodbičky. Elektrina bola ešte vypnutá, a tak sme mali raňajky v romantickej atmosfére. Včera večer zabudol Marek povedať recepčnej, že by sme radi odišli o 6:00 hod. Aj tak sme dúfali v nejaký pohyb na recepcii. Stáli sme pri sklenených dverách a počúvali každý jeden zvuk hotela. Skúšali sme búchať na dvere, ale naša snaha nebola úspešná. Signál v hoteli nie je a wi-fi pripojenie tiež nefunguje. Proste sme sa stali nedobrovoľnými väzňami hotela.

Čas pokročil a čakanie na 8:00 hod. sa nám nezdalo ako vhodné riešenie. Neostáva nám nič iné ako sa vrátiť na izbu a použiť núdzový východ cez okno izby. Túto cestu použili už mnohí pred nami. Možno by stačil domáci telefón pri východe z turistickej časti, ktorým by sa dalo dovolať na obsluhu hotela.

No nič to. Vraciame sa na izbu a odkladáme všetky veci z okna. Najprv prelieza Marek, ktorému podávam batohy. Následne sa štverám do okna ja. Preliezačka ako sa patrí nás dokonale prebrala. Stojíme pred hotelom a obzeráme sa. Panuje tu hustá tma a je vidieť iba pár krokov pred nás. Vyrážame na cestu ako poloslepí chodci.

Cesta do sedla Malý Šturec

Podľa navigácie nás čakajú nekonečné kilometre po asfaltke až po rázcestie Krásny kopec. Kráčame pravidelným tempom a už po pár kilometroch je to únavne. Hmla sa prevaľuje po horách. Striedavo je vidieť na väčšiu a kratšiu vzdialenosť.

Pod Krásnym kopcom je menšia búda, kde sa dá núdzovo prespať. Svoje dobré časy má táto búda za sebou. Podlaha je prehnitá, ale na núdzové prespanie 2 – 3 ľudí by postačovala. Po krátkej prestávke pokračujeme ďalej. V zákrute sa konečne oddeľujeme od asfaltky a cez les prudko klesáme na zvážnicu, ktorá vedie až do sedla Malý Šturec.

Prevaľujúca sa hmla sa rýchlo mení na smokliaci dážď, ktorý sa postupne mení na lejak. Preto privítame prítomnosť búdy pri Malom Šturci a na ¾ hodinky využívame jej službu. Búda je maličká, ale celkom pohodlná pre 2 – 3 ľudí. Je krytá zo všetkých strán, ale tiež je na nej vidieť, že bola vybudovaná už dávno.

Sledujeme aplikáciu SHMU a porovnávame prevaľujúce sa mraky so situáciou vonku. Keď nájdeme medzeru medzi kvapkajúcimi oblakmi, tak vyrážame opäť na cestu. Cesta do sedla je stále pohodlná po zvážnici. To sa však mení prekonaním asfaltky.

Kremnické vrchy nás privítali práčkou

Začiatok Kremnických vrchov nás privítal zmenou terénu. Po prekonaní sedla sa pohodlná zvážnica zmenila na lesnú cestičku, ktorá občas úplne mizla v omladine. Predieranie sa cez kríky nám zabezpečilo dôkladné prepranie všetkého oblečenia až po spodné prádlo.

V sedle Turecká cesta sa na chvíľku zastavujeme, aby sme nabrali dych. Čaká nás stúpanie na Svrčinník, čo je druhý najvyšší vrch Kremnických vrchov. Vyšší o pár metrov je už iba Flochová, ale cez tento kopec nejde naša obľúbená „červená“.

Rozdeľujeme sa. Každý ide svojim tempom. Postupne zdolávame výškové metre tohto kopca. Som vpredu a začína husto pršať. Topánky spievajú svoju obľubenú pesničku „Čvacht-čvacht“. Naraz „Prásk !“ Blesk udrel neďaleko. Som skoro na vrchole kopca a ozvena hromu a blesku sa ozýva čoraz častejšie. Väčšinou sa búrky nebojím, ale toto bolo fakt natesno. Cesta dole je ďaleko. Cesta hore nebezpečná. Stáť pod stromom sa neoplatí. „Nech sa stane, čo sa má...“ hovorím si a pokračujem ďalej. Našťastie táto lokálna búrka nemá dlhé trvanie a pokiaľ prídem na vrch Svrčinníka, tak už len mierne prší.

Vrch je vlastne taká plochá doska, ktorá je pokrytá lesom a kríkmi. Objavujú sa krásne scenérie ako z rozprávkového lesa. Stromy sú obrastené machom. Pomedzi stromy sa objavujú skalky a zem je pokrytá kríkmi čučoriedok. Je to krásne zelené divadlo, ktoré si aj napriek nepriazni počasia užívam.

Vo Flochovskom sedle čakám nekonečne dlho na Mareka. Začínam sa obávať, či sa mu niečo nestalo. Medzitým premrznem na kosť. Prestalo pršať, ale je nepríjemne sychravo. Nakoniec vidím približujúcu sa postavu a mne padne kameň zo srdca.

Sedlo Flochovej
Sedlo Flochovej (zdroj: Pavol Krajč)
Zelená záhradka na sedle Flochovej
Zelená záhradka na sedle Flochovej (zdroj: Pavol Krajč)

Cesta na Skalku

Opúšťame náhornú plošinu Kremnických vrchov a postupne klesáme do Kordíckeho sedla. Cesta vedie po pohodlnej zvážnici, ale aj tá je plná vody. Občas mláčky preskakujeme a občas obchádzame.

V Kordíckom sedle je už vidieť blízkosť civilizácie. Turistická cesta je poprepletaná s bežkárskymi a cyklo trasami. Tu sa však odpájame z pohodlnej zvážnice a stúpame lesným chodníkom na kopec Vyhnatová. Vďaka hmle nemáme žiadne rozhľady, a preto sa nikde nezastavujeme.

Je 14.00 hod. a po prejdení si Gergeliho tunela ostávame pod krásnym prístreškom, ktorý nám poskytuje ochranu pred mrholením. Prehliadka a náučné tabule nám vysvetľujú dôvod vzniku tohto tunela. Vybudovala ho pravdepodobne Thurzovsko-Fugerovská spoločnosť v 14.storočí. Jeho vybudovaním vznikla najkratšia cesta medzi Banskou Bystricou a Kremnicou. Slúžil na prevoz zlata, striebra a iných vzácnych kovov do Kremnice.

Zlatá cesta. Prechod cez tunel je známy aj ako Zlatá cesta, lebo počas jeho dlhej histórie cez neho niekoľkokrát prevážali poklad. Prvýkrát asi generál Gergely v roku 1849 prevážal uhorský národný poklad. Druhýkrát to boli kremnickí minciari, ktorí v roku 1944 previezli zlatý poklad z Kremnice do Banskej Bystrici. (183 kg zlata a 4534 kg striebra ...). Ten sa stal potom základom Československého zlatého pokladu.

Gergeliho tunel
Gergeliho tunel (zdroj: web)
Zrekonštruovaný Gergeliho tunel
Zrekonštruovaný Gergeliho tunel (zdroj: Pavol Krajč)
Romantika v altánku pri Gergeliho tuneli
Romantika v altánku pri Gergeliho tuneli (zdroj: Pavol Krajč)

Dosť bolo oddychu aj histórie. Nahadzujeme batohy a pohodlnou zvážnicou sa dostávame až na Skalku. Tu si sadáme do reštaurácie a dávame si teplé jedlo. Po obede sa dohadujeme, čo ďalej. Máme niekoľko možností, ale rozhodneme sa pokračovať až do Kremnických Baní. Odtiaľ sa zvezieme do Kremnice, kde si vybavíme ubytovanie.

Po zaslúženom oddychu berieme batohy a v reštaurácii nechávame za sebou iba celkom slušné kaluže vody.

Stred Európy po ceste do Kremnice

Skalku opúšťame po pohodlnej cestičke, ktorá nás dovedie až do Krahúľ. Tu sa napájame na asfaltku, ktorá nás vedie klesajúcou tendenciou až po geografický stred Európy. Je tu krásny kostolík a náučné tabule, ktoré nemôžeme vynechať.

Kostol sv. Jána Krstiteľa
Kostol sv. Jána Krstiteľa (zdroj: Pavol Krajč)
:) (zdroj: Pavol Krajč)
V srdci Európy
V srdci Európy (zdroj: Pavol Krajč)
Symbolický bod stredu Európy
Symbolický bod stredu Európy (zdroj: Pavol Krajč)

Vraciame sa späť na asfaltku a klesáme až do Kremnických Baní. Cesta je to pomerne nepríjemná, vďaka stále jazdiacim autám. Až neskôr sa dozvedáme, že cesta z Kremnice na Kremnické Bane je uzavretá a obchádzka vedie práve touto cestou. Je to jediná cesta, kade sa môžu dostať autá, či už „z“, alebo „do“ Kremnice z tohto smeru.

V Kremnických Baniach si sadáme na opustenú autobusovú zástavku a voláme si taxík. Podarí sa nám to až na tretíkrát a čakáme asi ¾ hodiny. Šofér nás vezie cez rekonštruovanú cestu priamo do srdca Kremnice, kde máme dohodnuté ubytovanie.

Sme ubytovaní v zariadení, ktoré nemá príliš dobrú povesť. No voda v sprche je horúca a posteľ mäkká. Vybavujeme večerný rituál SPRCHA-PRANIE.

Očistený od blata idem do pohostinstva ešte zavlažiť hrdlo jedným oroseným pollitrákom. Po návrate na izbu to vyzerá ako v sušiarni. Kam oko dohliadne, tak tam máme rozvešané mokré veci. Dohodneme sa ešte na čase budenia a odchodu. Ráno je plán vyraziť o 6:00 hod.. Radi by sme dorazili až do obce Hadviga. Spať by sme mali v starej zvonici. Doporučil nám ju Zsolty. Už sa na to teším. Bude to náročný deň, ale zvláštnosť spania v zvonici je neodolateľná.

Zavieram oči a o pár minút mi už za viečkami letia spomienky a sny. Brú.

Pavol Krajč

Som malý dielik skladačky v nekonečnej hre zvanej puzzle. Osamote nie som ničím výnimočným, ale keď mám okolo správne kúsky skladačky, tak vytvoríme spolu krásny obrazec. Zoznam autorových rubrík:  TuristikaTuristika - Cesta hrdinov SNPTuristika - 1000 km naprieč ČRTuristika - NVSPRozprávky na každý deňRecenzie