reklama

NVSP, časť druhá: Kúzelné arktické počasie na horách Malej Fatry

Môj prvý zdolaný vrchol v sérii najvyšších vrcholov Slovenských pohorí. Tentokrát pôjde o zimný výstup na najvyšší vrch Malej Fatry. Počasie bolo arktické a kopce zasnežené...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Veľký Kriváň

Veľký Kriváň
Veľký Kriváň (zdroj: Hiking.sk)
Trasa
Trasa (zdroj: Hiking.sk)
Popis trasy
Popis trasy (zdroj: hiking.sk)

Dobrodruh.sk

Na známej sociálnej sieti som už dlhšie sledoval aktivitu „spoločenstva“ Dobrodruh.sk a bolo mi nadmieru sympatické. Niekoľkokrát som navštívil aj ich známu kaviarničku v Bratislave. Úplne som prepadol závislosti sledovať ich aktivity.

Zdolávať najvyššie vrcholy Slovenských pohorí som sa rozhodol po získaní „skalpu“ Cesty hrdinov SNP. Keď sa mi ponúkla možnosť absolvovať prvý z predpísaných vrcholov v spoločnosti skupiny ľudí dobrodruh.sk, nemohol som odolať. Trošku mnou mátali pochybnosti, či je presne toto čo chcem a potrebujem. Sedavý spôsob trávenia sviatkov pri pozeraní televízie ma však úplne presvedčil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak som sa zachoval v duchu hesla tohto spoločenstva:

„Stačí len vyraziť...“

Cesta na miesto stretnutia

Stretnutie s dobrodruhmi bolo stanovené na 30.12.2017 9:00 – 9:30 hod. pred chatou Vrátna. Názov akcie bol v súlade s pokročilým dátumom „Predsilvestrovský výstup na Veľký Kriváň“. Našiel som si vhodné spojenie. Vlastne... jediné možné spojenie. Najprv z Bratislavy vlakom do Žiliny s odchodom o 5:43 hod. z hlavnej vlakovej stanice, a potom už len čakať na prípoj do Terchovej – výťah s plánovaným príchodom o 9:00 hod.

Zliezame sa.
Zliezame sa. (zdroj: Dobrodruh.sk)

Počasie pred akciou bolo naozaj zimné. Napadlo zo 30 cm čerstvého snehu a v správach sa čoraz častejšie začali spomínať záchranné akcie našej horskej služby. Na doporučenie organizátorov akcie som sa zodpovedne vybavil potrebnou výbavou. V batohu mi pribudli stúpacie železá, ktoré sa ľudovo nazývajú „mačky“. V prípade zimnej turistiky sú veľmi nápomocné aj paličky, a tak pribudli do mojej výbavy tiež. Prvýkrát v tejto sezóne som vybral aj zimnú bundu, nohavice, čapicu a samozrejme moje obľúbené návleky od Mamutu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Večer som si nastavil budík na 4:10 hod., ale nedal som mu šancu. Bol som hore ešte pred jeho zazvonením. Urobil som si v kuchyni kávičku a pripravil si najobľúbenejší pokrm turistov - „lepáčiky“ plnené šunkou a syrom. Do batohu som nahádzal ešte nejaké vitamíny v tuhej podobe – ovocie, ale aj tekutej – ploskačku višňovice.

O 4:45 hod. za mnou cvakli vchodové dvere. Vydal som sa na moje prvé dobrodružstvo s Dobrodruhmi. Výnimočná situácia si žiada výnimočné prostriedky. Na presun na stanicu som použil po dlho čase trolejbus (po Bratislave chodím väčšinou pešo), ktorý prišiel do svojej cieľovej zástavky v predpísanom čase. Na stanici som si kúpil cestovný lístok. Jedným očkom som sledoval tabuľu s pristavovanými vlakmi a druhým ostatných „spolučakateľov“ na vlak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne pristavili vlak, pohodlne som sa usadil na predpísanom sedadle. O pár minút si ku mne prisadla dievčina. Tiež mala batoh a bolo vidieť, že je nachystaná na pobyt v horách. Okrem nej tam stálo zopár chlapcov. Z ich hlučného správania som sa dozvedel, že išli na „akciu“ do Bratislavy a „flámovali“ až do rána. To však ani nemuseli veľmi hovoriť, lebo po pár minútach som sa cítil v ich spoločnosti pripitý.

Vlak sa pohol a začal naberať pravidelný rytmus. Mám pred sebou iba dve zástavky: Trnavu a Trenčín. Vonku je ešte tma. Počúvam hudbu a rozmýšľam o tom, aké to bude.

Ani som sa nenazdal a začalo sa rozvidnievať. S prvými lúčmi tohto dňa sme prišli do Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prestup na autobus som si spestril pohárom kávičky na stanici. A potom už len nastúpiť do pristaveného autobusu. Väčšina cestujúcich sú turisti. Sú tu však aj lyžiari a snowboarďáci. Prehodím pár viet so spolusediacim. Aj s dvoma parťákmi majú stanovený dnešný cieľ – Rozsutec. Chcú vyraziť zo Štefanovej, a preto nerozumiem, prečo vystupujú v Terchovej. No kým sa ich to stihnem opýtať, tak sa dvere autobusu zatvárajú a kovová krabica sa hýbe smerom k ďalšej zástavke.

O pár minút som v cieli, alebo vlastne na štarte mojej cesty. Chata Vrátna.

Ranný zraz
Ranný zraz (zdroj: Dobrodruh.sk)

Smer Snilovské sedlo

Stretnutie s Dobrodruhmi je trošku rozpačité. Sú tu viaceré skupinky ľudí, ktoré sa navzájom poznajú. Po úvodných slovách od „vedúceho výpravy“ Joža a nasledovnej úvodnej fotografii si ešte kupujem pamätné tričko a môžeme vyraziť.

Vyrážame
Vyrážame (zdroj: Dobrodruh.sk)

Z doliny to vyzerá, že by teoreticky mohlo byť na vrchole aj pekne. Môj názor však protirečí vetám, ktoré vyslovujú domáci. Hore je hmla a ostane to tak aj celý deň. Vyrážame. Prvé kroky vo veľkej skupine sú ostýchavé. Po prvých prejdených kopčekoch a zákrutách sa skupina rozbíja na menšie skupinky. Postupne ich obieham, až si nájdem svoje miesto niekde uprostred. Idem svojim tempom a to mi vyhovuje.

Okrem prislúchajúceho stúpania sa cesta aj točí. Kľukatí sa až kým sa nado mnou neobjaví lanovka. Tesne za ňou sa objavuje križovatka vyšlapaných cestičiek. Jedna vedie rovno a druhá odbáča prudko do kopca. Rozhodol som sa pokračovať rovno. Je krásne nasnažené. Postupne ma predbieha niekoľko skialpinistov. Uvoľním im cestu a nechám ich ísť si za svojim cieľom. Stále stúpam, až sa nakoniec ocitnem mimo lesa. Je tu pláň. Po pár krokoch si uvedomujem, že pokiaľ sa nechcem objaviť v správach, tak týmto smerom ísť nemôžem. Zabáram sa tu do snehu vyše kolien a fúka prudký ľadový protivietor.

Odchádzam mimo značky
Odchádzam mimo značky (zdroj: Pavol Krajč)

A tak otáčam „opraty“ a som rozhodnutý vrátiť sa na značený chodník. Po ceste stretám ešte zopár ľudí z našej partie. Každý z nich sa rozhoduje podľa seba. Niektorí pokračujú a niektorí sa vracajú. Ja viem úplne presne, kde som stratil značku. Moje podozrenie mi potvrdzuje aj aplikácia mapy.cz, ktorú mám stiahnutú v mobile. Chodník vedie presne popod lanovku.

Návrat na značku
Návrat na značku (zdroj: Pavol Krajč)

Cesta späť je rýchla. Príjemné klesanie a hopkanie v snehu je ako skákanie po babkinej perine a ja si to naplno užívam. Všetko príjemné však končí. Začínam opäť stúpať, ale tentokrát po správnej ceste – popod lanovku. Kroky sú ťažké. Občas sa zabáram a občas šmýkam. Prudko fúkajúci protivietor nesie so sebou množstvo snehu, ktorý mi mohutne masíruje tvár. Už po pár minútach mám pocit, že som prešiel dokonalým liftingom. Vietor spôsobuje aj to, že po chodníku, kadiaľ pár minút dozadu kráčali ľudia, sú už len náznaky stôp.

Cestou hore
Cestou hore (zdroj: Dobrodruh.sk)
Cestou hore
Cestou hore (zdroj: Dobrodruh.sk)

Môj dych sa prudko zrýchľuje. Terén je náročný. Som nútený často zastať a „vychutnávať si“ toto arktické počasie. Postupne dobieham zopár ľudí z našej skupiny. Po letmom kývnutí si hlavou však pokračujeme v stúpaní každý svojim tempom.

Snilovské sedlo
Snilovské sedlo (zdroj: Dobrodruh.sk)

Úľava. V diaľke v hmle už vidím budovu vrchnej lanovky. Ešte pár krokov a som tam. Práve včas. Hlavná skupina si pripína mačky a vyráža na samotný vrchol. A tak rýchlo doplním tekutiny, nasadím aj ja železá na topánky a vyrážam smerom k vrcholu.

Cesta na Veľký Kriváň

Do samotného sedla ešte sledujeme zelenú značku. Tu ju však opúšťame a pokračujeme po červenej, ktorá končí až na samotnom vrchole.

Smer vrchol
Smer vrchol (zdroj: Dobrodruh.sk)

Počasie sa ešte zhoršilo. Je vidieť iba na pár metrov a aj zimné značenie (palice) je oblepené bielym snehom a ľadom. Oklepávanie zimného značenia sa stáva pravidelnou činnosťou na tomto výstupe. Po tomto úkone je palice vidieť už na pár desiatok metrov. Stúpanie už nie je také prudké ako pod lanovkou, a tak si to začínam užívať naplno.

Počasie sa trošku zhoršilo
Počasie sa trošku zhoršilo (zdroj: Dobrodruh.sk)

V duši ma hreje predstava, že som tu. Oproti zrazu prebehne chlapík, v ruke má francúzske barle a vytrvalo kráča smerom k lanovke. Má môj veľký obdiv. Stúpame až po hranu Veľkého Kriváňa, kde odbočujeme doľava. Doprava ide hlavný hrebeň Malej Fatry. Ten som si prešiel pár mesiacov späť. Vtedy bolo oproti tomuto počasiu krásne slniečko a teplo.

Užívame si arktické počasie
Užívame si arktické počasie (zdroj: Dobrodruh.sk)

Ešte pár krokov a objavujú sa prvé skaly, ktoré predpovedajú, že už o chvíľu sme na vrchole. A tak aj je. Dosiahli sme ho! Spoločné fotografovanie sprevádza prudký mrazivý vietor, ktorý sa silno zarýva do našich tiel, a tak sa na vrchole nezdržiavame zbytočne dlho. Po ceste, ktorou sme sem prišli, ideme späť do útulnej reštaurácie na vrchole lanovky.

Veselé šmýkanie sa na koniec našej cesty

Spiatočná cesta je veselá. Vytvárame prirodzené skupinky, kde „trkoceme“ o všetkom možnom. Vietor nám fúka do chrbta a tým nás poháňa. Poniektorí si cestu vyslovene užívajú a šmýkajú sa po zadkoch. Vzduchom sa nesie ich radostné pišťanie.

Schádzame až po známy bod, kde cesta odbáča spopod lanovky do lesa. Tu sa chvíľku čakáme a opäť sa delíme. Niektorí pokračujú cestou priamo pod lanovkou a niektorí idú po značenej ceste. Ja patrím k tým druhým. Tým ako klesáme, aj snehová perina mizne z chodníka a objavujú sa kamene. Dobiehame skialpinistov. Tí si dávajú dole z nôh svoje „kĺzajúce sa dosky“ a pokračujú s našou skupinkou po svojich. Dávame sa s jedným z nich do reči. Je to rodák z okolia a takto hore si vybehne aj niekoľkokrát do týždňa. Cez leto si to spestruje behom a inými športovými aktivitami. V príjemnom rozhovore nám cesta ubehla ako voda. Dávame dole železá z topánok a ešte chvíľku rozprávame o tom, aký krásny arktický deň sme zažili.

 „Vedúci zájazdu“ Jožo mi vybavil odvoz autom do Bratislavy. Stmieva sa, a tak sa navzájom lúčime, potriasame si rukami s prianím „príjemného Silvestra a šťastného nového roku“. Nastupujem do auta a nechám sa unášať do rodného mesta štvorkolesovým tátošom.

Bolo to veľmi príjemné dobrodružstvo s ľuďmi zo spoločenstva Dobrodruh.sk. Som rád, že som ich spoznal a verím, že si opäť raz niekde spolu vyrazíme.

Pavol Krajč

Pavol Krajč

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Som malý dielik skladačky v nekonečnej hre zvanej puzzle. Osamote nie som ničím výnimočným, ale keď mám okolo správne kúsky skladačky, tak vytvoríme spolu krásny obrazec. Zoznam autorových rubrík:  TuristikaTuristika - Cesta hrdinov SNPTuristika - 1000 km naprieč ČRTuristika - NVSPRozprávky na každý deňRecenzie

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu