reklama

1000 km naprieč ČR. 4.časť : Cez Podbeskydskú pahorkatinu

Ak chceš prejsť virtuálne Českú republiku, tak neváhaj a prečítaj si sériu týchto článkov. V tejto časti  ukončíme putovanie po Beskydách návštevou Malej Prašivej a prejdeme sa spolu po Podbeskydskej pahorkatine.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Informácie o dennej etape :

Dátum : 17.6.2018

Pohorie : Podbeskydská pahorkatina

Trasa : Pražmo (m) > Nad Vysutým (m) > Malá Prašivá (č) > Kamenité (č) > Vojkovice (č) > Lučina (č) > Bludovice rozc. (z) > Řepište (z) > Paskov

Garmin : https://connect.garmin.com/modern/activity/2784439527

Vzdialenosť / Prevýšenie / Čas : 36,92 km / 1121 m / 7,51 hod.

Trasa
Trasa (zdroj: mapy.cz)

3D pohľad na trasu

Ukončenie prechodu Beskýd

Hotel Travný je milý hotelík pre nenáročného turistu. I napriek pôvodnej výbave izieb a spoločným sprchám, má veľmi príjemnú domácu atmosféru. K ubytovaniu som si priplatil aj symbolickú sumu za raňajky. Je možné vybrať si z vajíčok pripravených rôznym spôsobom. Ja som vsadil na praženicu, ktorú zajedám chlebom a zalievam rannou kávičkou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na cestu vyrážam tesne po 8.00 hod. Počasie je príjemné. Je jasno až polojasno. Dnešná púť začína prehliadkou celej obce. Modrá značka vedie popri hlavnej ceste skoro až po koniec dediny. Tam pravouhlo odbáčam doľava. Pevným mostom prejdem cez Rieku Morávku a ponáram sa do prírodnej rezervácie Kršle. Popri ceste sú náučné tabule, ktoré popisujú výnimočnosť celej prírodnej rezervácie.

Rieka Morávka
Rieka Morávka (zdroj: Pavol Krajč)

Za chatovou oblasťou Kršle začínam postupne stúpať do kopca. Dnes je to jediný väčší výstup, tak si ho užívam. Kráčam vytrvalo. Občas skontrolujem správnosť smeru na mape. Značka vedie popri usadlosti, ktorá má svoju kaplnku. Všetko je tu vzorne pokosené a vládne tu dokonalý kľud.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Usadlosť nad Pražmom
Usadlosť nad Pražmom (zdroj: Pavol Krajč)

Stúpam až po rázcestie Nad Vysutým, kde sa napájam na dokonalú zvážnicu, na ktorej stretnem prvých dnešných turistov. Tí však idú pomalším tempom, tak ich po chvíľke nechávam ďaleko za sebou. Idem viac-menej po hrebeni, ktorý občas poskytne výhľad do doliny a okolia.

Zhruba po 2 km začujem hlasy. Pozriem doľava a vidím zástup ľudí. Zrejme sa tu koná nejaká akcia, pomyslím si a pokračujem ďalej. K môjmu chodníku sa pripája žltá značka, ktorá vedie z obce Raškovce – známa ako Olšákova cesta.

Poohliadnutie sa na obec Pražmo
Poohliadnutie sa na obec Pražmo (zdroj: Pavol Krajč)
Zvážnica smerujúca na Malú Prašivú
Zvážnica smerujúca na Malú Prašivú (zdroj: Pavol Krajč)

Prichádzam na Malú Prašivú a už z diaľky ma víta hudba, hluk a „mravenčenie“ ľudí. Nemýlil som sa. Je tu púť. Celá lúka je obsypaná stánkami, ktoré ponúkajú dobroty od výmyslu sveta. Langoše, koláče, syry, cigánsku, stánky s pivom remeselných pivovarov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Chata Prašivá
Chata Prašivá (zdroj: Pavol Krajč)

Obchádzam celú lúku a obdivujem zručnosť remeselníkov. V kostole sv. Antonína sa chystá o 10:30 hod. svätá omša. Asi sa tu očakáva poriadny nával ľudí, lebo kostol je z prednej strany ohradený páskou, ktorá zabraňuje priblíženiu sa ku kostolu.

Kostol sv. Antonína
Kostol sv. Antonína (zdroj: Pavol Krajč)
Domček na Prašivej
Domček na Prašivej (zdroj: Pavol Krajč)

Som najedený, ale aj napriek tomu nedokážem odolať dobrotám. Prebehnem celú lúku a z hojnej ponuky si vyberiem Štramberské uši. Túto pochúťku si dám hlavne preto, lebo ju nepoznám. Neskôr si prečítam, že toto pečivo je celkom významné. Od začiatku roku 2007 je prvým českým potravinárskym výrobkom, ktorému EU priznala ochranu na základe zemepisného označenia v rámci štandardnej procedúry. Čiže tieto uši sa oficiálne môžu pod týmto názvom predávať, iba ak boli vyrobené v Štramberku, alebo jeho blízkom okolí. Je to vlastne perníkové cesto s prísadou „tajného“ korenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viaže sa k nim aj zaujímavá povesť :

Vznik tejto cukrovinky sa viaže k mongolskému ťaženiu v roku 1241. Nepriatelia si rozložili tábor v blízkosti kopca Kotouč. Cez noc bola silná búrka, a tak to domáci využili a prekopali tajne hrádzu rybníka a tábor vytopili. Keď voda opadla, tak miestni našli v tábore vaky s nasolenými ľudskými ušami. Tie Mongoli odrezávali kresťanom a posielali chánovi. Vraj na základe tejto udalosti sa začala v predvečer sviatku Nanebovstúpenia pána piecť táto cukrovinka. 

Štramberské uši a pivo Koníček
Štramberské uši a pivo Koníček (zdroj: Pavol Krajč)

Cez Podbeskydskú pahorkatinu

Uši zjedené a pivo dopité. Je čas pohnúť sa ďalej. Mám síce za sebou 10km a dnes ma žiaden väčší kopec už nečaká, ale čas nejde zastaviť.

Kráčam cez lúku okolo stánkov. Neodolám ešte jednej maškrte v podobe syru. Prichádzam k smerovníku a hľadám moju novú farbu značky: červenú. Tá klesá do pahorkatiny prostredníctvom širokej zvážnice. Oproti mne idú davy ľudí smerujúcich na Prašivú. Občas sa otvorí výhľad do miest kam smerujem, a tak neváham a robím pár záberov prírodnej rezervácie.

Podbeskydská pahorkatina
Podbeskydská pahorkatina (zdroj: Pavol Krajč)
Ešte jeden pohľad späť
Ešte jeden pohľad späť (zdroj: Pavol Krajč)

Klesol som všetko, čo som ráno krvopotne nastúpal. Z výšky 707 m n.m. som klesol na úroveň približne 350 m n.m., v ktorej sa dnes budem pohybovať po celý zvyšok dňa.

Tým že som zostúpil dole, skončili lesné chodníčky. Začalo obdobie asfaltu, páliaceho slnka a zvýšeného pohybu áut. Moje kroky smerujú do Vojkovic, kde sa varí to výborné pivo, ktoré som ochutnal na Malej Prašivej. Najprv idem okolo honosných sídiel, neskôr okolo obyčajných domčekov, ktoré sú vyzdobené kvetmi. Prechádzam aj popri nejakom misijnom obydlí, ktorého prístupovú cestu zdobí kríž.

Nekonečný asfalt
Nekonečný asfalt (zdroj: Pavol KJrajč)
Odbočka k misijnému obydliu
Odbočka k misijnému obydliu (zdroj: Pavol Krajč)
Kvetinová výzdoba plotov
Kvetinová výzdoba plotov (zdroj: Pavol Krajč)

Konečne Vojkovice. Nohy ma pália od asfaltu. Našťastie ma po ceste prichýli aspoň na chvíľu miestna reštaurácia a pivovar v jednom. Tu varia spomínané pivko. Začínam degustovať miestne špeciality. Koníky v blízkosti pivovaru vysvetľujú aj jeho názov „Koníček“. Varenie piva nie je len ich koníčkom, ale miestni pivovarníci majú radi zrejme aj koníčky. :)

Koníčky pri pivovare Koníček
Koníčky pri pivovare Koníček (zdroj: Pavol Krajč)

Po občerstvení pokračujem po červenej stále po asfalte. Ten ma vedie popri rieke Lučina a privedie ma až k vodnej nádrži Žermanice.

Žermanická priehrada bola vybudovaná za účelom zásobovania podnikov v ostravskom regióne prevádzkovou vodou. Nádrž je využívaná nielen na výrobu elektrickej energie, ale je aj obľúbeným rekreačným miestom pre blízke obyvateľstvo.

Aj ja sa pri tejto priehrade na hodinku zastavím. Prezúvam sa do ľahkých sandálov a dávam si výborný obed v motoreste. Oddych využívam nielen na dočerpanie mojej powerbanky, ale aj mojich útrob výborným chmeľovým drinkom.

Všade prevláda zelená
Všade prevláda zelená (zdroj: Pavol Krajč)
Rovina kam oko dohliadne
Rovina kam oko dohliadne (zdroj: Pavol Krajč)
Žermanický park
Žermanický park (zdroj: Pavol Krajč)
Počasie praje
Počasie praje (zdroj: Pavol Krajč)
Krčma v Bludoviciach – U Supa
Krčma v Bludoviciach – U Supa (zdroj: Pavol Krajč)

Je čas zdvihnúť kotvy. Po zaplatení útraty nahadzujem batoh, obúvam si cestovné topánky a pokračujem ďalej. Trasa ide väčšinou po asfalte a len občas pomedzi dediny si to skracujem cez poľné cesty a chodníčky. Všetko je dobre značené, a tak si chôdzu vychutnávam v spoločnosti hudby, ktorá mi znie z môjho mobilného telefónu. Až po Sedláky idem v blízkosti rieky Lučina. Pri krčmičke U Supa (tam som sa nezastavil, ale bola krásna a plná cyklistov) odbáčam doľava na zelenú značku. Potĺkam sa striedavo po asfalte a lúkach. Čo sa však nemení je krajina. Je to monotónna rovina, z ktorej som unavený už po pár kilometroch. S nádejou pozerám na vzdialené kopce a pozorujem ako sa približujú. Zelená ma privedie až do obce Řepište, ktorá je len kúsoček od cieľa dnešného dňa – Paskova.

Kvety mi spríjemňujú deň
Kvety mi spríjemňujú deň (zdroj: Pavol Krajč)
Riečka Ostravice
Riečka Ostravice (zdroj: Pavol Krajč)

Blížim sa k rieke Ostravice, popri ktorej vedie železničná trať. Odbáčam na železničnú stanicu Paskov, kde si dávam na osvieženie Radler. Popri pití tohto sladkého nápoja využívam čas na hľadanie možného ubytovania. Možností je niekoľko. Vyberám si ubytovanie v penzióne na Rychtě. Má výhodu, ktorú hľadám, reštauráciu.

Dopijem sladký mok a kráčam po moste, ktorý spája brehy rieky Ostravice. To však nie je všetko. Prechodom rieky sa dostávam oficiálne zo Sliezska na Moravu. Tu je totižto oficiálna historická zemská hranica.

Zelená značka ma vedie až k zámku Paskov. Brána je otvorená, a tak nazriem do parku. Vládne tu kľudná letná atmosféra. Po rýchlej prehliadke kráčam do vytýčeného cieľa dnešnej etapy – do penziónu na Rychtě.

V priľahlej záhradke si objednám chutnú večeru a zisťujem možnosti na prespanie. Padol mi kameň zo srdca. Majú voľnú izbu a aj tento večer budem mať kde zložiť svoje utrmácané telo.

Zámok Paskov
Zámok Paskov (zdroj: Pavol Krajč)
Park zámku Paskov
Park zámku Paskov (zdroj: Pavol Krajč)

Večeru zalievam malinovkou, ktorá mi pripomína moje detstvo. Rovnaká farba, rovnaká chuť.

Malinovka ako voľakedy
Malinovka ako voľakedy (zdroj: Pavol Krajč)

Dobre najedený sa presúvam na izbu. Izba je vybavená posteľou, nočným stolíkom a je tu aj TV. V kúpeľni dominuje bojler, ktorý hneď využijem a splachujem zo seba aj z vecí prach a pot dnešného dňa. Napájam svoje elektrospotrebiče do zásuviek a za šumu obrazovky upadám do sladkých snov.

Brú.

Poznámka: Ak sa ti páčil článok, tak nezabudni zvýšiť karmu. (klikni na zdvihnutý palec pod článkom). Na základe spätnej väzby budem vedieť, či pokračovať v písaní príbehov tohto výletu.

Pavol Krajč

Pavol Krajč

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Som malý dielik skladačky v nekonečnej hre zvanej puzzle. Osamote nie som ničím výnimočným, ale keď mám okolo správne kúsky skladačky, tak vytvoríme spolu krásny obrazec. Zoznam autorových rubrík:  TuristikaTuristika - Cesta hrdinov SNPTuristika - 1000 km naprieč ČRTuristika - NVSPRozprávky na každý deňRecenzie

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu